View Sidebar

 
  • facebook
  • twitter
  • youtube
 
El Ple del Parlament de Catalunya aprova la nova Llei d’Accessibilitat

El Ple del Parlament de Catalunya aprova la nova Llei d’Accessibilitat

16/10/2014 10:58

Ley-Accesiblidad-CAT-2Ahir dimecres, 15 d’octubre de 2014, a la 42a. sessió del Ple del Parlament de Catalunya, es va aprovar per unanimitat (131 vots a favor i cap en contra) al projecte de la Llei de l’Accessibilitat, a proposta de la Comissió de Benestar, Família i Immigració del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. Aquesta aprovació és el fruit de molts anys de treball d’entitats, usuaris, comissions i del govern de Catalunya per confeccionar i donar un pas, encara que sigui petit, per la inclusió total de les persones amb discapacitat i el disseny universal. Aquest projecte de llei pretén actualitzar, entre d’altres coses, la llei vigent, que data de l’any 1991, incloent de forma transversal l’accessibilitat a la comunicació. Per primer cop, es reconeix en un text legislatiu l’accés als serveis, productes i a la comunicació.

Ley-Accesibilidad-CAT-4La confecció d’aquesta llei ha estat possible gràcies també al treball d’entitats, associacions, federacions, usuaris, etc. entre les quals està per descomptat inclosa la Federació AICE, que han dedicat molt de temps i esforç per treure endavant una normativa actualitzada, que inclogui a totes les persones i on es reflecteixi les accions per suprimir tota mena de barreres. Ha sigut un procés llarg, d’anys, on han intervingut diversos Governs catalans i on era primordial que tots els Departaments de la Generalitat de Catalunya s’involucressin. Una llei que intenta unificar les normes.

Durant el debat previ a la votació final, es van recalcar també les deficiències que encara presenta aquesta normativa, posades en relleu per tots els grups parlamentaris catalans. Encara que cadascun va presentar diferents, i tot s’ha de dir nombroses, esmenes, va haver-hi alguns punts en contra comuns: la falta de memòria pressupostària i econòmica així com la manca de desplegament del calendari d’actuació, i una certa ambigüitat, subjectivitat i inseguretat jurídica, i que no acabi de contemplar sancions.Ley-Accesibilidad-CAT-3

L’acte, al qual la Federación AICE va ser convidat expressament com agent actiu, va predicar amb l’exemple i va comptar amb transcripció en directe i intèrpret de llengua de signes.

A partir d’aquesta llei, el Govern català es compromet al desenvolupament d’un nou Codi d’Accessibilitat, és a dir, un règim de treball per aplicar la norma i fer que es compleixi. Encara hi ha un llarg camí, i encara que podria haver estat una llei més innovadora i ambiciosa, ens congratula la seva aprovació i l’avanç que representa.

Ley-Accesiblidad-CAT-1